דלג לתוכן ראשי דלג לחיפוש דלג לתפריט תחתון
לוגו עלית משוגעים לשוקולד
לוגו עלית משוגעים לשוקולד
לוגו עלית משוגעים לשוקולד
זו׳רנל

המכה של השוקולד: אירוע השוקולד הגדול בעולם

סלון השוקולד הוא תערוכה ספקטקולרית שנולדה בפריז לפני 25 שנים. עם השנים היא הפכה למוקד עלייה לרגל עבור כל מי שאוהב שוקולד ולאירוע שמכתיר את המלכים החדשים ואת הכישרונות העולים בתחום

הרומן שלי עם תערוכת השוקולד הגדולה בעולם התחיל לפני 20 שנה. בביקור בפריז נתקלתי במודעות ענק של התערוכה על קירות המטרו, הסתקרנתי והלכתי לבדוק במה מדובר. התערוכה התקיימה במרכז העיר ליד הלובר וריכזה את השמות הגדולים ביותר בסצנת השוקולד הצרפתית ואנשי מקצוע ממחוזות רחוקים כמו יפן. התוכנייה של הסלון כללה אירועים כמו תצוגת אופנה של בגדי שוקולד, תחרויות בישול ואפייה עם שוקולד ושלל הדגמות של מאסטרים שוקולדיים – גן עדן לחובבי הזהב החום כמו שדמיינתי אותו. מאז מעטים הסלונים שהחמצתי.  

הזרע שהצמיח את גן העדן המתוק של הסלון דה שוקולד נטמן ב־1991 בפגישה ראשונה של סילביה דוש  (מפיקת אירועים) ופרנסואה ז’נטו (אדריכל ומבקר אוכל)  – זוג פריזאי שיצא בלילה אביבי לבליינד דייט במסעדת שף. מהמסעדה הם יצאו מבוסמים, מאוהבים ובידיעה שהם חולקים תשוקה עזה ומשותפת לעינוגי החך ולשוקולד בפרט. התשוקה הזאת הובילה אותם להגות כמה ערבים אחר כך רעיון שנראה אז משוגע – תערוכה מסחרית המוקדשת כולה לשוקולד. מלאי אנרגיה הם יצאו להגשים אותו.

נכון לכתיבת שורות אלו התערוכה חוגגת חצי יובל ונחשבת לאירוע החשוב בעולם בתחום השוקולד. בספר שיצא במסגרת חגיגות ה־20 לסלון כתבו דוש וז’נטו המייסדים כי במהלך השנים גילו יחד את עוצמותיו המרובות של השוקולד שטמונות בכך שיש לו אינספור פנים ואפשרויות: הוא יכול להיות דרך של אמנים להביע את עצמם, חומר גלם מלא קסם במטבח העילי, מוצר יוקרתי בר השגה, כלי לחיבור בין אנשים ושיקוי קסם אמיתי עם סגולות אין קץ. הם כותבים שם, כי “הרצון להציג את שלל הגוונים האלו של השוקולד – מתנת הטבע המיוחדת הזאת לכמה שיותר אנשים והרצון לחגוג ולהוקיר את היצירתיות של האנשים שעובדים בתחום השוקולד – הם אלו שהובילו אותנו לגבש את אופיו של הסלון: אירוע חווייתי, כיפי וחינוכי, שיהיה מזמין לאנשים מכל מסלולי החיים ומכל הגילאים ויחשפו אותם לעולם השוקולד והקקאו, על כל סוגיו וצורותיו”. המוטו שלהם הוא “להכיר משהו טוב יותר משמעותו להעריך אותו יותר”.

תערוכה מסחרית עם קריצה לעולם השואו ביזנס. (קרדיט: From Insta Salonduchocolat2)

התערוכה הראשונה של סלון דה שוקולד נערכה ב־1995. הייתה זו תערוכה מסחרית עם קריצה לעולם השואו ביזנס – שוקולטיירים ושף קונדיטורים הציגו את מרכולתם לקהל הרחב, ערכו סמינרים, הדגמות והופעות. כולם רצו להתבלט ולהרים שואו שימשוך יותר מבקרים דווקא לדוכן שלהם. תצוגת האופנה המסורתית שנוסדה בסלון הראשון הייתה חלק מהמופעים ושאפה לחבר את עולם השוקולד לעוד ענף מקצועי המייצג את צרפת – עולם האופנה העילית.

קומונה של אמנים מכל התחומים
התערוכה מילאה את שאיפות המייסדים ומעבר לכך. היא הפכה לדרך להעניק כבוד מקצועי לקריירות שוקולד ארוכות ומוצלחות ולנקודת השקה של הקריירות של צעירים בתחילת דרכם. היא חשפה את העוסקים בתחום לתקשורת וכך לקהל הרחב, והולידה מודעות גבוהה יותר לערך שיש למורשת האמנותית הזאת בתרבות צרפת. ההכרה בערכו האמנותי של השוקולד אף הובילה לשיתופי פעולה בין יצרני שוקולד לאמנים ידועים מתחומים אחרים: עיצוב תעשייתי, תכשיטנות, פיסול, ארכיטקטורה, ציור וכמובן עיצוב אופנה. פירות שיתופי הפעולה האלו הוצגו במסגרת תערוכות הסלון השנתיות. מעצבי אופנה בכירים הפגינו כישרון וכושר המצאה כדי ליצור כ־500 תלבושות שוקולד שהפכו ליותר ויותר ספקטקולריות מדי שנה, אותן לבשו דוגמני סלב על המסלול.

הסלון הפך גם לשותף כמעט בכל מיזמי השוקולד התחרותיים והחשובים הגדולים שנולדו מאז היווסדו והוא מארח אירועים שעד שחברו לסלון היו שמורים לאנשי המקצוע בלבד. מארועי הגמר של ה־ World  ,Cup Pastry הגמר של Cacao Barry World’s Chocolate Masters, טקס פרסי השוקולד של מועדון נוגסי השוקולד ועוד ועוד. הסלון החל לנדוד בעולם ולכבוש טריטוריות חדשות עוד בימיו הראשונים, תערוכות שוקולד של הסלון נערכו בכל רחבי העולם: ניו יורק ב־1998, טוקיו ב־2000 (ואחריה בסבב של שש ערים נוספות ביפן), מוסקבה ובייג’ין ב־2005, שנגחאי ב־2006, לימה וקהיר ב־2010, בולגנה ב־2011, סלוודור דה באיה וציריך ב־2012, סאול ולונדון ב־2013 , בריסל, ביירות ומונקו ב־2014, וכמובן גם המהדורה מקצועית של התערוכה שנערכת בכל שנתיים בפריז.

(Photo by Richard Bord/Getty Images)

עכשיו קצת מספרים – במהלך 25 שנות הפעילות של הסלון נערכו 237 תערוכות בארבע יבשות, שאירחו כמעט 11 מיליון מבקרים וכללו 28 אלף משתתפים. אז אם אתם מטיילים בעולם ונתקלים כמוני במודעה המבשרת על היפתחה של התערוכה – רוצו.

מה יחכה לכם שם? שוקולד על צורותיו השונות החל מקרמובאים דרך פרלינים סופר יצירתיים ועד לשוקולדים שעשויים לפי הצו האופנתי הנוכחי ממחוזות הבין טו בר והסינגל אורג’ין.

מתי לבוא: אם אתם יכולים -תעשו לעצמכם טובה ותחסכו לעצמכם את הדוחק וההמולה שיש בתערוכה בסופי השבוע ותגיעו בכל יום אחר מלבדם.

מה לא לפספס: הזדמנות לפגוש את השוקולטיירים המציגים ואולי אפילו להחליף איתם מילה, התנסות בשוקולדים ממחוזות חדשים – כמו שוקולד יפני או שוקולד שנוצר במדפסת תלת ממד. אם אתם מיטבי לכת, אל תוותרו גם על הדגמות של שוקולטיירים בהם תוכלו להיחשף לטכניקות עבודה ועיצוב.

מתי כל הטוב הזה קורה: התערוכה המרכזית – הפריזאית – מתקיימת בכל שנה בסוף השבוע האחרון של אוקטובר. רשימה של תאריכי התערוכות בעולם מתפרסמת באתר הראשי של הסלון.
salon-du-chocolat.com