דלג לתוכן ראשי דלג לחיפוש דלג לתפריט תחתון
לוגו עלית משוגעים לשוקולד
לוגו עלית משוגעים לשוקולד
לוגו עלית משוגעים לשוקולד

אודות עלית

כבר 80 שנה שהשם עלית הוא שם נרדף לשוקולד בפי כל הישראלים. החברה, שמייצרת את החטיפים והשוקולדים האהובים בארץ, קמה פה עוד לפני קום המדינה, וזה הסיפור שלה.

איך הכל התחיל

סיפורה של עלית מתחיל בכלל בריגה, בירת לטביה, בשנות ה-20 של המאה הקודמת. שבעה שותפים הקימו שם מפעל שוקולד מצליח בשם לאימה (מזל בלטבית). בשנת 1933 החליט אחד השותפים, אליהו פרומנצ’נקו, לעשות עלייה לארץ ישראל, ויחד איתו הוא הביא מכונות לייצור שוקולד. שנה לאחר מכן, פרומנצ’נקו אוסף משקיעים חדשים, חלקם השותפים שלו במפעל בריגה וחלקם משקיעים מישראל, והוא מקים את מפעל השוקולד הראשון של עלית ברחוב ז’בוטיסקי ברמת גן, שם הוא שוכן עד היום.

הצלחתה של החברה היתה מיידית, כשהמוצר הכי פופולרי של החברה היו טבלאות השוקולד “שמנונית”, שכולנו מכירים היום בתור שוקולד פרה האהוב. כעבור ארבע שנים בלבד התחילה החברה לייצא שוקולד גם לחו”ל, למדינות כמו ארה”ב, בריטניה ודרום אפריקה, התרחבות שתרמה רבות לצמיחתה של החברה.

שנים של צמיחה

במלחמת העולם השניה הצליחה עלית להשיג חוזה לייצור שוקולד עבור הצבא הבריטי ושאר צבאות הברית, מה שהביא לעלייה גדולה בכמויות הייצור, צמיחה של החברה, הרחבת המפעל והגדלה של מספר העובדים. עם הקמת המדינה, החברה המשיכה להתפתח ולצמוח, כדי לעמוד בדרישות של הקהל המקומי שהלך וגדל במהירות. עולים חדשים רבים נקלטו בתור עובדי החברה, ועלית גם פתחה את מפעל שחל ליצור מוצרי שומשום, שסיפק תעסוקה רבה לתושבי איזור ירושלים.

בשנת 1956 רכשה עלית את מפעל “צ.ד.” ליצור ממתקים, באיזור נצרת, והוא הפך למפעל הדגל של החברה, ומנוע נוסף לצמיחה. שנתיים אחר כך החליטה החברה להיכנס לראשונה לתחום הקפה הנמס, ופתחה מפעל קפה בנצרת. ההצלחה של הקפה קרתה כמעט בין לילה, והוא הפך לסיפור הצלחה גדול, כשעד היום קפה עלית הוא שם נרדף לקפה נמס בישראל.

דור חדש

ב-1962 נפטר אליהו פרומצ’נקו, מקים החברה. בנו, אבא פרומצ’נקו, שהיה מהנדס בהכשרתו, התמקד בניהול תהליכי הייצור בחברה, ולצידו מרק מושקוביץ’ היה אחראי על השיווק ויחסי הציבור. שיתוף הפעולה המוצלח הזה הפך את עלית לחברה הגדולה בישראל בתחום השוקולד, הממתקים והקפה.

ההצלחה של הקפה הנמס שיוצר בצפת הביאה גם לקניית מפעל “קפה קו” בלוד, שם החלו לייצר קפה קלוי במקום קפה נמס, יחד עם אבקת משקה זיפ, שוקולית ושוקו פלא. המפעל ממשיך לעבוד גם היום, והוא המפעל המוביל בארץ בתחום הקפה הקלוי.

אחרי שנים ארוכות של תחרות קשה ואינטנסיבית עם “ליבר” המתחרה, שתי החברות מחליטות על מיזוג בשנת 1970. המיזוג המוצלח הופך את עלית לחברה המובילה בתחום, וליצרן הכי גדול בשוק הממתקים והשוקולד בישראל.

ב-1973, במלחמת יום כיפור, מפעלי עלית עוברים לייצור של 24 שעות ביממה, כדי לספק את המוצרים גם לכוחות הביטחון שנלחמו מבלי לפגוע בשוק האזרחי. זו גם השנה שבה עלית מונפקת לראשונה בבורסה, ומגייסת סכום של 3.2 מליון דולר מהציבור.

שלוש שנים לאחר מכן, עלית משתלבת גם בשוק הממתקים והשוקולד למגזר החרדי, עם מותג “מגדים” שמיוצר תוך שמירה קםדנית על חוקי הכשרות, משלב החליבה ועד שלב האריזה.

דור שלישי

אחרי כמעט 20 שנה בראש החברה, מחליט אבא פרומצ’נקו לפרוש מתפקידו כמנכ”ל, ובני הדור השלישי, דוד מושביץ ואבי פילוסוף נכנסים לנעליו. שלוש שנים לאחר מכן, דיוויד פדרמן מתחיל לרכוש את מניות החברה ממשפחות המייסדים, והופך לבעל השליטה של עלית.

שנות התשעים מייצגות שנים של צמיחה והתרחבות עבור עלית. ב-1991 החברה מתחילה לשווק את הקפה שלה גם בפולין. ההצלחה הרבה מביאה לפתיחת מפעל קפה עלית בעיר פוזנן, שממתג את עלית בתור אחד ממותגי הקפה המובילים במדינה.

שנה לאחר מכן, החברה חותמת גם על הסכם עם חברת פפסיקו האמריקאית, ומתחילה למכור חטיפים מלוחים מסדרת צ’יטוס וראפלס הפופולריים, תוך כדי הקמת מפעל “עלית שער הנגב” שבו מיוצרים החטיפים המלוחים וגם פותח בו זן מיוחד של תפוחי אדמה לייצורם.

ב-1996 מתרחבת חטיבת הקפה גם אל רומניה, מקימה שם מפעל שהופך לאד המובילים במדינה ומשיקה בישראל מותגי קפה חדשים כמו פדרוס וסהרה. בהמשך העשור חטיבת הקפה מגיעה גם לבולגריה, קרואטיה, טורקיה ואפילו לרוסיה.

ב-1997 חברת שטראוס קונה את חלקו של דיוויד פדרמן בעלית והחברה הופכת ליצרנית המזון השניה בגודלה בישראל.

מילניום חדש ואופק לעתיד

גם בשנות ה-2000 ממשיכה החברה לגדול ולהתפתח. היא רוכשת את את מפעלי ביסקוויט ברמת גן ואת דה לה פה בראשון לציון ונכנסת גם לתחום העוגיות, תוך כדי שהיא רוכשת גם את חברת הקפה הברזיאלית Tres Coracoes שעוזרת לה גם להיכנס לתחום הקפה בברזיל וגם לייצר לעצמה את חומרי הגלם לקפה.

בשנת 2001 החברה רוכשת את מותג השוקולד “מקס ברנר” ונכנסת לשוק שוקולד הפרימיום. חוץ ממכירת מוצרי השוקולד שהפכו למתנת חובה, היא מפתחת גם את חווית צריכת השוקולד ופותחת את רשת ברי השוקולד של מקס ברנר, שהופכים במהרה למקום בילוי אהוב במיוחד.

ב-2002 החברה מתחיל לשתף פעולה עם חברת לוואצה האיטלקית ומפיצה את הקפה שלה בארץ, ועם מכוורת יד מרדכי כדי לייצר ולשווק מוצרי דבש, שמן זית וקונפיטורות

ב-2007 הופכות עלית ושטראוס לחברה אחת, “שטראוס עלית”, משיקה מותג חדש ומאחדת את כל עובדי החברה בארץ וב-16 מדינות נוספות, תחת גג אחד. לאורך כל השנים ממשיכה החברה להוביל את תחום השוקולד והחטיפים, והיא שם נרדף בפי כל ישראלי לשוקולד, כשהיא ממשיכה לייצר, ולחדש ולהפתיע עם מוצרים חדשים ומעניינים לצד כל הקלאסיקות האהובות שלה.

רוצים ליצור איתנו קשר? לשאול שאלה, לדווח על מוצרים או לשלוח לנו רעיונות? לחצו כאן